Bouwstenen van een Content Marketing Strategie

content marketingIets met content. Elk bedrijf doet (of moet) iets met content. Maar wat dan? En hoe dan? Contentmarketing is een volwaardig en effectief onderdeel van de online marketingstrategie geworden. In een medialandschap waar merken & organisaties steeds afhankelijker worden van ‘gevonden worden’, is het van groot belang om relevante content op de juiste plaats aan te bieden. Geen eenvoudige zaak, weet ik uit eigen ervaring. Geduld, geluk en een gedisciplineerde, gedegen aanpak zijn allemaal nodig om contentmarketing succesvol in te zetten.

In dit artikel worden de bouwstenen van een B2B content marketing strategie zeer uitvoerig beschreven.

Over B2B Branding – KPN & XS4ALL

KPN maakte vorige week bekend om te stoppen met de afzonderlijke merken XS4ALL, Telfort en Yes. Een opmerkelijke stap naar mijn mening, ondanks dat KPN eerder al Hi als apart jongerenmerk schrapte.

Ik snap de versimpeling, de gedachte die wordt gevoed vanuit Excel en tot kostenbesparingen kan leiden. Ik heb bij verschillende organisaties gewerkt waar meerdere merken uiteindelijk in rook opgingen. Logisch als er geen toegevoegde waarde is, als er geen onderscheid is voor de klant en schaalgrootte inderdaad leidt tot effiency. Maar wat mij in het geval van KPN verbaast, is dat de merken die nu verdwijnen juist geen KPN merkuitstraling hebben. Telfort en vooral XS4ALL hebben een sterke plek in de markt met een duidelijk andere positionering. Een Volkswagen is immers ook geen Audi, Skoda of een SEAT.

Een aantal banen terug deed ik een opdracht bij XS4ALL. Ik was onder de indruk van de betrokkenheid van het personeel, de drive, de mentaliteit om de klant de best mogelijke service te bieden.

De reacties die het (beoogde?) verdwijnen van de merknaam oproept, zijn tekenend. Het kan mijn informatiebubbel zijn, maar het merendeel van de artikelen die ik lees over dit onderwerp, zijn kritisch. En ja, natuurlijk, het is nú een gespreksonderwerp (dus ook in deze nieuwsbrief) en volgende week staat er weer een ander onderwerp in de belangstelling van Online Nederland. Maar zou daar ook een online petitie voor worden opgestart?

Mis geen berichten. Schrijf je in voor Blinkz, wekelijks nieuws over B2B Marketing.

Content Marketing & Buyer Journey

Het aankoopproces bij B2B Marketing verschilt veelal van B2C. Zo kan het langer duren voordat een beslissing wordt genomen. Dit heeft enerzijds met interne processen te maken qua besluitvorming (wie mag er een krabbel zetten?), zeker als er hoge bedragen van toepassing zijn. Daarnaast is er minder (niet: geen) impuls en emotie bij de aankoop in het spel. Maar we blijven nog altijd wel mensen die met mensen handelen en daar horen ook impulsiviteit en emoties bij.

De rol van een website kan ook verschillen. Is deze in B2C vaak het eindstation, in B2B is het vaak het overstapstation, van online (zoek- & vind-) gedrag naar offline contact (bijvoorbeeld: offerte aanvraag, showroom bezoek, afspraak voor kennismaking-/salesgesprek).

Natuurlijk komt in B2B ook Direct Sales voor. Bij het project voor Ziggo Zakelijk waar ik bij betrokken was (enkele jaren geleden), werd de website verbouwd, maar ging de verkoop van zakelijke abonnementen voor MKB-ers gewoon door.Tijdens de Buyer Journey zijn er verschillende fases te onderscheiden, elk met andere vormen van content marketing. In het artikel wordt dit uitgebreid toegelicht.

Mis geen berichten. Schrijf je in voor Blinkz, wekelijks nieuws over B2B Marketing.

Hoe verhoog je de interactie in B2B nieuwsbrieven?

Email is voor de HBO studenten waar ik les aan geef een traag, saai, ouderwets kanaal. Regelmatig vraag ik in een email aan een klas of iemand de informatie ook in de Whatsapp groep wil plaatsen, om zo te zorgen dat iedereen tijdig op de hoogte is. Dat betekent dat dit gedrag, deze houding t.o.v. het medium ergens de komende jaren ook merkbaar gaat worden in afnemende open rates, click through rates etc van B2B email marketing. En dat terwijl momenteel email marketing een zeer succesvol instrument is om bezoek te genereren (online én offline).

In dit artikel staan diverse tips om de interactie via nieuwsbrieven te verhogen.

Mis geen berichten. Schrijf je in voor Blinkz, wekelijks nieuws over B2B Marketing.