De eerste tien pagina’s van een manuscript zijn vaak bepalend: pakt het verhaal je, lees je door of niet en leg je het weg, om nooit meer te bekijken? In februari 2010 schreef ik over de lancering van TenPages.com. Een Nederlands crowdfunding initiatief: lezers financieren een boekpublicatie vooraf door aandelen te kopen á € 5. Zodra er op deze manier € 10.000 is opgehaald, wordt het boek uitgegeven. Als dit bedrag niet wordt gehaald, dan wordt € 4 per aandeel geretourneerd. Sinds die publicatie is het hard gegaan met TenPages.com. De teller staat inmiddels op eenenvijftig manuscripten die het benodigde aantal aandelen verkocht hebben.
‘Gelezen/Gedeeld’ – overzicht week 43, 2011
Een overzicht van artikelen die door mij ‘Gelezen & Gedeeld‘ zijn via @lbroekman gedurende de afgelopen week:
- Wat als de Twitter community uit 100 mensen zou bestaan?
- “Marketers have to make 3 screens work for their brand”
- Presentatie over community management door @irenefr
- Twelve charts that prove Social Commerce is here to stay
- ‘Four strategies for Managing Your Online Brand‘
- Redenen voor online delen
- Evernote zet ambassadeurs in om nieuwe gebruikers te ondersteunen
- Nu ook chips in adidas schoenen, vergelijkbaar met nike+. Adidas unveils miCoach Speed Cell tracker
- Email opt-out: een steeds groter probleem
- Kevin Kelly’s visie op de toekomst van Internet
- 6 tips voor effectieve email marketing
- Nieuwe Nike reclame: ‘Some Time Together‘
- Internet of Things: Like Facebook
- DE beste plek voor een link in een tweet
- De basis van hedendaagse veranderingen: Mobile + Cloud + Social
- Slechts 3 tot 7,5% ziet je fanpageberichten
- Copywriting voor emails: 10 Geboden

Microsoft’s visie op technologie en productiviteit
Van tijd tot tijd produceert Microsoft video’s waarin zij laten zien waar de wereld naar toe gaat qua technologie: zakelijk en privé. Hier is weer een fraaie uitgave: Productivity Future Vision (2011)
http://youtu.be/a6cNdhOKwi0
De toekomst van Internet volgens Kevin Kelly – video
In deze video (eerder dit jaar opgenomen) geeft Kevin Kelly van Wired (“It takes a village to make a mall, 1997!”) zijn visie op de toekomst van Internet (via @gleonhard).
Crossmedia: TV commercial voor website van Volkskrant
Best opmerkelijk, oude en nieuwe media in 30 seconden samengebracht. Een tv-commercial van de Volkskrant voor hun website vk.nl
http://youtu.be/83dZDGS5jyA
Internet Trends door Mary Meeker, versie 2011
Mary Meeker deelt jaarlijks haar visie op internet trends, een prima verzameling van cijfers en ontwikkelingen in de online wereld.
KPCB Internet Trends (2011)
De kracht van infographics (slides)
Goede presentatie over de populariteit en de verschillende varianten van Infographics.
Het iPodium, met dank aan Steve Jobs
Mijn favoriete Apple apparaat? Mijn iPod. Tjokvol met muziek. Zo vol dat als ik iets nieuws er op wil zetten, er iets anders af moet. Een prachtig apparaat, ooit bedacht door Steve Jobs. Een schoolvoorbeeld van de vele innovatieve apparaten die Apple op de markt bracht, gericht op bestaande (muziek, computers) of nieuwe gebruikerswensen (internet in je handpalm).
Zo nu en dan deel ik de muziek waar ik naar luister op mijn iPod, via Twitter of Facebook: het iPodium. Mijn Walkman 2.0. Mijn mobiele jukebox. Met dank aan iemand die de wereld op zijn kop zette. Dank daarvoor.
Symphonisch ondernemen
Op 14 september jl. was ik aanwezig bij een bijzondere opvoering van het Residentie Orkest in Den Haag. In de Dr. Anton Philipszaal zat het publiek niet in de zaal, maar tussen het orkest. Dirigent Roger Nierenberg gaf zijn workshop “The Music Paradigm“, waarin de metafoor tussen het leiden van een symphonieorkest en het managen van een bedrijf wordt weergegeven.
Via diverse voorbeelden werd weergegeven wat de invloed van leiderschap kan zijn op het reilen en zeilen van een organisatie. Hoe wordt er gecommuniceerd en via welke lijnen? Ga je voor ‘het beste’ of voor ‘goed genoeg’? Hoe wordt de aanwezige kennis ontsloten en hergerbuikt? Je kon het verschil duidelijk horen.
Omroep West maakte deze impressie.
De visie van Google op koopgedrag: Zero Moment Of Truth
Google heeft samen met Shopper Sciences onderzoek gedaan naar koopgedrag. Hoe komt een aankoop tot stand, welke overwegingen spelen een rol. 5.000 deelnemers, 12 verschillende categorieën.
De uitkomsten zijn samengevat in een gratis PDF, genaamd Zero Moment Of Truth (ZMOT) en is te laagloden op www.zeromomentoftruth.com. Meer informatie over het onderzoek en de uitkomsten is ook hier te vinden.