En nog een mogelijkheid om jezelf te profileren op Internet: Lyro. Niets meer en niets minder dan een online visitekaartje. Je vult de gegevens in die je prijs wilt geven (email blijft altijd verborgen), kiest een domeinnaam in de trant van gebruiker.lyro.com en je gegevens kunnen gevonden worden via Google, Yahoo etc. Voegt dit nu iets toe? Wellicht. Met de komst van alle online communities kan ‘less is more’ ook scoren. Geen uitgebreid profiel, wat je gisteravond hebt uitgespookt en hoe leuk je de hond is, maar puur alleen de contactgegevens. Hier kun je me vinden, kom maar op. Lyro is nog in beta, toevoegingen als foto’s zijn gepland. De beheerder claimt nu meer dan 70.000 gebruikers te hebben, doel is om binnen 2 jaar 3 miljoen gebruikers te hebben.
Linktip: goed artikel over Facebook (the other big network)
Op Fastcompany.com is een uitgebreid artikel te vinden over Facebook, het tweede social network ter wereld na MySpace.com. Facebook heeft 19 miljoen gebruikers waarvan de helft dagelijks voorbij komt, het is de 6e site qua bezoek in Amerika en 1% van alle Internettijd wordt doorgebracht op Facebook (ComScore). Bovendien is het de nr.1 photo-sharing site op het Web (dus groter dan Flickr) met een dagelijkse upload van 6 miljoen foto’s.
Technorati tags: online communities, social networking // rss feed
7 tips voor succesvolle social networking campagnes
Op de recente 2007 Notprofit Technology Conference verzamelde Christine Herron deze tips voor succesvolle social networking campagnes;
1. Meet people where they are. Waarom als rockband veel tijd in je eigen site stoppen als je fans op MySpace.com zitten?
2. Leverage network partners. Maak gebruik van partners en zorg voor wederzijds voordeel.
3. Be everywhere you can be, but prioritize. Dus wees ‘overal’ aanwezig, maar verdeel de aandacht. Al vaker gezegd: het succes van online netwerken ligt offline.
4. Keep on top of your member acquisition costs. Zoals altijd: meten, bijstellen, keuzes maken, testen: welk middel werkt het beste?
5. Be prepared for the big moment. Geduld. En dan komt er (vaak onverwacht) een aandachtstrekker waarmee de service in het nieuws komt (hopelijk goed). Niet te plannen …
6. Let the community take over your message. De natte droom van een community manager. Het woord wordt verspreid via de deelnemers, al dan niet gefaciliteerd/geregisseerd door de beheerder. Hier is kritische massa voor nodig, maar dan kan het sneeuwbaleffect inderdaad optreden.
7. Keep calls to action simple. Maak reageren laagdrempelig (maar houd wel controle).
Technorati tags: online communities, social networking // rss feed
Nog wat stijgers en dalers …
Via compete.com;
Bebo.com is de grootste stijger qua groei van de afgelopen 12 maanden;
Technorati tags: online communities, social networking // rss feed
Bizzies komt er aan!
Binnenkort is er, naast LinkedIn en Xing, een nieuw online business netwerk geheel gericht op Nederland: Bizzies. Grappig genoeg vertoeft de initiatiefnemer Diederik Heinink sinds kort in Singapore, maar dat weerhoudt hem niet op zijn plan voort te zetten. Op zijn (sinds kort Engelstalige) weblog kondigt hij Bizzies aan en krijg ik nog enige credits voor goedbedoeld meedenken 😉
Is er nog ruimte naast de genoemde netwerken? Ik denk het wel, mits er duidelijk onderscheid is (niemand zit op een 2e LinkedIn te wachten) in functionaliteiten en de doelstellingen realistsich zijn. LinkedIn kent 150.000+ NL gebruikers, hier moet je een deel van willen hebben en een betere/andere service bieden. Enkele tips hiervoor heb ik al eens eerder geroepen. Ik geloof zeker dat er naast globale netwerken ruimte blijft bestaan voor lokale initiatieven (zie bijvoorbeeld ook de NL-varianten van del.icio.us zoals watvindenwijover en de discussie rondom een NL-versie van MySpace versus Hyves). Dit weblog zal de ontwikkeling van Bizzies op de voet blijven volgen.
Technorati tags: online communities, social networking // rss feed