Help, de consument praat terug

Al weer even geleden (31 januari jl.) was ik aanwezig bij Winkwaves+1, een event ter gelegenheid van het eenjarig bestaan van Winkwaves (o.a. van mijn favoriete social bookmarking service watvindenwijover.nl). Het thema van de bijeenkomst was Help, de consument praat terug. Samen met 34 andere marketeers werd dit onderwerp zeer actief besproken. Diverse onderwerpen kwamen aan bod, zoals Hoe zorg je dat er een community rondom jouw product of dienst ontstaat?, Businessmodellen voor social software en web 2.0, Hoe zorg je dat de klantervaring niet bij de website ophoudt?.

Waarom praten consumenten eigenlijk terug? Blogs en fora bieden consumenten allereerst een platform om erkenning te vragen voor het onrecht dat leveranciers hen aandoen. Het is daarmee een uitlaatklep voor frustratie, maar het is tevens een platform om passie en enthousiasme te tonen. Marketeers kunnen hier hun voordeel mee doen, omdat consumenten pro-actief laten horen wat hen bezighoudt en hoe zij de producten en diensten eigenlijk zouden willen gebruiken en welke verbeteringen zij zien. Daarnaast gebruiken consumenten het ook om zichzelf te profileren, en respect en waardering te krijgen. Het nadeel van de web2.0 sites is dat extremisering van standpunten gestimuleerd wordt. Het moet steeds gekker, groffer of geiler. Waarmee reputatieschade snel is opgelopen. Wat ook opvalt is dat consumenten eigenlijk alleen vanuit hun eigen perspectief denken, waardoor nuances en balans in blogposts of op fora wel eens ver te zoeken zijn.

Welke rol heb je als marketeer bij deze nieuwe ontwikkelingen? Marketeers zijn over het algemeen erg geinteresseerd om het gesprek aan te gaan. Om dat te laten slagen zal een marketeer zichzelf kwetsbaar, geloofwaardig en authentiek op moeten stellen. De grote vraag is: hoe creeer je de ruimte voor een constructieve dialoog? De uitkomsten van de sessie zijn verwoord in een co-created whitepaper, (met daarin input van alle deelnemers) (pdf, 680 kb).

Terugkerend thema hierin is het belang om je zelf als organisatie meer transparant te durven opstellen. Neem zelf het initiatief en formeer een platform waarop je je klanten kunt ontmoeten, kennis kunt delen en kunt samenwerken. Respecteer de reacties (ook als die negatief zijn) en laat zien wat je met de reacties doet. De functie van marketeer blijft, maar de manier waarop je invulling aan je vak geeft verandert wel. De invloed van social software en web 2.0 op marketing kunnen we dan ook als volgt samenvatten: Het is fijn dat de consument terug praat, mits beide partijen de moeite nemen zich te verdiepen in de ander en zich aan de (nieuwe) spelregels houden.

Bericht op Marketingfacts, Winksels

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed

LinkedInFast gaat geblokt worden

Recent heb ik LinkedInFast toegevoegd aan dit weblog, een manier om sneller te kunnen connecten via LinkedIn, ook als je het emailadres niet weet van de betreffende persoon. Het is geen lang leven beschoren, want Allen Blue, VP Product Strategy van LinkedIn meldt dat zij hier een stokje voor gaan steken.

Hello everyone,

Some of you are probably familiar with an auto-invitation link that has been making the rounds on blogs and in discussions. It allows anyone to set up a link which, when clicked, causes the so called click-er to send an invitation to anyone.

This Friday, we will be updating our software to prevent this link from working.

We have to do this because we are committed to the privacy of our users, and their
comfortable use of LinkedIn. This link can cause a completely unexpected action if not explicitly labeled, and the sender is left surprised that they have invited — and exposed their email address — to a stranger.

I know that nobody here is abusing this link. And for the most part, people are labeling it very clearly with what it does. But there is no way we can ensure that this link will be properly labeled, or that it is being used responsibly. And we have received complaints from users who clicked both well-labeled and poorly-labeled links.

We cannot allow a loophole which will cause one of our members to unexpectedly send an invitation and their email address to a stranger. We have got to keep user privacy at the top of our list.

You are some of our closest and most valuable members. You’re also the most likely to be effected by this change. So we wanted to make sure you knew what, when and why. Thanks for your understanding,

-Allen Blue
VP Product Strategy, LinkedIn

Dus ik haal de button er nu weer af. LinkedInABox blijft wel gehandhaafd.

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed