9 verbetersuggesties voor LinkedIn

LinkedIn heeft dus wat geld te besteden. Stel nu, dat zij dit geld volledig in overnames en innovaties qua diensten gaan stoppen. Welke diensten moeten er dan worden toegevoegd om ‘het business netwerk zonder weerga’ te worden? Een voorzet mijnerzijds, waarbij LinkedIn meer en meer een portalfunctie krijgt.

Kijk goed naar de verschillen met andere netwerken, zoals Xing. Kleiner in aantal deelnemers, maar outperformer qua visuele weergave t.o.v. LinkedIn.
Voorbeelden:
1. Xing profiel: veel overzichtelijker qua lay-out.
2. Foto bij het profiel toevoegen: dit maakt het veel persoonlijker
3. Groepen waarbij je je kunt aansluiten: kijk bijvoorbeeld naar de diverse hyve-clusters. Zoek en vind gelijkgestemden binnen en buiten je eigen netwerk.
4. Lokale varianten: MySpace is niet voor niets eigen landen-versies aan het ontwikkelen en ook Xing kent meerdere uitvoeringen.

De combinatie van 3 & 4 maakt off-line ontmoetingen mogelijk en het succes van online communities ligt offline. Gevaar zit in wildgroei, niet iedereen is blij met alle uitnodigingen voor Xing-bijeenkomsten. Wat dat betreft, is de gesloten structuur van LinkedIn wel een plus t.o.v. Xing in mijn ogen.

Naast ‘The best of Xing/Hyves/MySpace’ zijn ook de volgende diensten in mijn ogen verbeteringen;
5. Voeg een social bookmarking-optie toe aan de profielen (via del.icio.us of Wat Vinden Wij Over) en zie welke links interessant worden gevonden binnen je netwerk.
6. Integreer Plaxo (hier verheerlijkt door Boris Veldhuijzen van Zanten). Prima tool waarmee mijn adresboek op orde blijft. Ik gebruik nu zowel de LinkedIn als de Plaxo plugin voor Outlook en tsja, dat zou mooi in 1 toepassing passen mijns inziens.
7. Doe dan meteen ook maar het Internetadresboek erbij, zodat je ‘alles’ weet van het digitale leven van je netwerk.
8. Optie: voeg Wishlists toe aan de profielen (boeken, CD’s, DVD’s etc).
9. Optie: voeg een Ebay module toe. Er wordt al gesproken door MySpace en Ebay over samenwerken. Zou een dergelijke marktplaats ook niet handig zijn binnen LinkedIn?

Iemand nog suggesties voor verbetering nr.10?

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed

HBR Case: een wiki over Wikipedia

In de ware geest van hun onderwerp Wikipedia, hebben de Harvard Business School professoren Karim Lakhani en Andrew McAfee hun case in de vorm van een wiki online gepubliceerd en aldus de case letterlijk en figuurlijk in de praktijk gebracht. De studie documenteert niet alleen de geschiedenis van Wikipedia, maar van encyclopedieën in het algemeen en stelt de informatie in een formaat beschikbaar voor dat bedoeld is om debat en discussie te bevorderen over het onderwerp.

Prof. Lakhani merkt op zijn blog op dat hij overtuigd was om dit zo aan te pakken omdat, “wij alleen niet genoeg weten over wat er bij komt kijken om een innovatiegemeenschap te ‘leiden ‘.” Het resultaat is een goed verhaal in een toepasselijke verpakking.

Bericht op Marketingfacts

Technorati tags: // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed

Tien manieren waarop organisaties kunnen profiteren van Social Networking

Via (weer) een goede posting van goeroe Seth Godin (The Top Ten Ways To Blog The Easy Way, over het grote succes van diverse Top Tien-lijstjes in de blogosfeer) kwam ik terecht bij The Top Ten Ways Businesses, Associations and Organizations Can Use Social Networking, geschreven door Christopher Carfi. Hij (Christopher) beschrijft manieren waarop bedrijven en organisaties social networks in kunnen zetten, zowel binnen de eigen organisatie als naar buiten toe (in klantcontacten en bij het profileren van de organisatie).

Zijn aanbevelingen bestaan uit tien (plus twee) items, met als uitgangspunt: een social network helpt een organisatie door …

  • … een klantrelatie verder te ontwikkelen door opname in een community
  • … betere Customer Support te kunnen geven (breng de klant met de juiste persoon in contact)
  • .. het netwerk in te kunnen zetten om een expert te vinden (zowel klanten als medewerkers)
  • … meer te kunnen bieden dan alleen het kale product (toegevoegde waarde via het network, bijv. tips & trucs)
  • … de werkelijke communicatiestromen in kaart te brengen vanuit de (interne) klant naar de organisatie toe
  • … het voorbereiden, houden en opvolgen van bijeenkomsten eenvoudiger te maken
  • … de waarde van bijeenkomsten te verhogen
  • … het beste team samen te kunnen stellen gebaseerd op kennis uit de community
  • … optimaal kennis te delen, buiten de gebaande paden en laagdrempliger
  • … het onderscheidend vermogen van de organisatie te verhogen via communitytools
  • … voorbereid te zijn op aanstaande demografische veranderingen in de zakenwereld, waarbij een ander mediagebruik steeds belangrijker gaat worden (lees: de Hyves generatie gaat serieus aan het werk en is gewend om via networking te communiceren)

De lijst is ook in een uitgebreide variant als e-book (pdf) en als presentatie via Slideshare beschikbaar.

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed

    Social Networking in het Nieuwe Testament

    Geinig. Met behulp van Many Eyes (een IBM initiatief, gericht op het visualiseren van informatie) is er op ESV.org een ‘mapping’ gemaakt waarbij de onderlinge relaties tussen de hoofdpersonen uit het Nieuwe Testament met elkaar inzichtelijk zijn gemaakt. De grootte van de bol wordt bepaald door het aantal ‘connecties’. Niet verrassend dat JC er als een ‘poweruser’ uitkomt 😉

    Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed