Boekrecensie: The Long Tail van Chris Anderson

Inmiddels heb ik ook The Long Tail van Chris Anderson gelezen. Geweldig boek, kan niet anders zeggen. Even in het kort: vroeger werd het aanbod bepaald door de beschikbare schapruimte, waardoor er alleen plek werd ingeruimd voor de ‘hits’, de meest gevraagde items in het assortiment. Door de komst van internet en opslagruimte digitaal is geworden (denk aan MP3 i.p.v. een CD of … een LP) is het voor de verkopende partijen nu mogelijk om het aanbod ‘oneindig ver’ uit te rekken. Niet alleen de kop, maar ook de staart van de verkoopcurve is lucratief genoeg. Niet op individueel niveau, maar wel op geaggregeerd niveau.

Het boek is al meerdere malen uitgebreid besproken, bijvoorbeeld op Frankwatching door Jacqueline Fackeldey (die ik woensdag jl. mocht ontmoeten bij Winkwaves+1) en er is een uitgebreide Wikipedia pagina, een medium wat ook uitgebreid wordt genoemd als een Long Tail voorbeeld: dynamische digitale publicaties t.o.v. een statische papieren encyclopedie. Voor een uitgebreide verdieping van de inhoud (voor zover deze nog niet bekend is bij de gewaardeeerde lezers van dit weblog), verwijs ik ‘gemakshalve’ hiernaar.

Ik ben het niet helemaal eens met de ondertitel: “How Endless Choice Is Creating Unlimited Demand“. In theorie klopt dit: aanbod creĆ«ert wel vraag, maar in de praktijk komt het vaak genoeg voor dat iets toch niet in die mate wordt afgenomen dat het rendabel is. Wel is het zo dat door de beschreven verschuiving van de verkoopcurve, het aantal gevallen van ’te weinig vraag’ afneemt.

Tot slot nog het geheim van een goed lopende Long Tail-onderneming:

  1. Maak alles beschikbaar en
  2. zorg dat ik het ook kan vinden.

en 9 bijbehorende regels:

  1. Zorg voor uitstekende logistiek & warehousing
  2. Laat de klanten het werk voor je doen
  3. Zorg voor differentiatie in distributie
  4. Zorg voor differentiatie in producten
  5. Zorg voor differentiatie in prijs
  6. Deel informatie
  7. Denk in ‘en’, niet in ‘of’
  8. Vertrouw op de markt: test, meet en reageer
  9. ‘Gratis’ kan zeer lucratief zijn: move in & up

Mijn beoordeling:

  • Leesbaar: 8
  • Inhoud: 9
  • Toepasbaar: 8
  • Totaal: 8,3

Technorati tags: // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed

Fannation.com heeft een nieuwe eigenaar

Het ‘sports social network’ Fannation (The Republic Of Sport) is overgenomen door de Sports Illustrated Group, onderdeel van Time Inc. Volgens Mashable is er $ 20 miljoen betaald (15,4 miljoen euro) voor het netwerk en het bijbehorende moederbedrijf STI. En dat is schandalig veel voor een netwerk dat in december ’06 slechts 1.500 gebruikers had, waardoor de prijs per gebruiker op 10.200 euro (!) komt. Het is dan ook meer de aankoop van technologie die hergebruikt gaat worden voor andere titels dan een overname van een bestaande gebruikersgroep. De eerste plaats in het overzicht ‘de waarde van een community’ lijkt voorlopig veilig gesteld.

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed

Handige SEO Tool voor Firefox

Via Problogger, het uitstekende weblog van Darren Rowse werd ik gewezen op 10 Tools for more efficient webmastering. Een overzicht van een aantal handige tools, waarbij vooral de SEO Tool voor Firefox mijn aandacht trok. Deze extensie maakt het mogelijk om van een webpagina met 1 click een overzicht te krijgen van o.a:

  • Google PageRank
  • Leeftijd – via Archive.org
  • del.icio.us: aantal bookmarks
  • Technorati
  • Alexa
  • Cached: in Google
  • Bloglines: abonnees.
  • dir.yahoo.com: wel/niet in een Yahoo! Directory
  • WhoIs

Handige toevoeging aan mijn lijstje Firefox extensions.

Technorati tags: , // propaganda! abonneer je op de rss-feed rss feed

Nr.56 in de MarCom Top 100

Beetje duizelig van de schommelingen (december 76, januari 31, nu plaats 56), maar wel enigszins verwacht gezien de PageRank discussie. Hoewel, het had nog een grotere terugval kunnen zijn denk ik. Dit werd enigszins voorkomen door een promotie van Google (nu PR:4, soms 5, was 0) en een verhoogde productie (25 berichten in een maand, factor 6 t.o.v. vorig jaar). Ik blijf rustig op deze voet doorbloggen en streef naar een plek in de top 40 volgende maand :-). Lijst ziet er verder goed uit, felicitaties aan alle stijgers en nieuw-/terugkomers!

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed

De waarde van een community: Jan '07

Hieronder een overzicht van bedragen die in januari 2007 werden uitgegeven bij overnames van of investeringen in online communities. Om te kunnen vergelijken wordt gekeken naar het bedrag dat wordt betaald per gebruiker. Ik zal dit overzicht maandelijks updaten, aanvullingen zijn altijd welkom.

Naam Bedrag in Euro
Aantal Gebruiker (euro)
Bron
1 MyBlogLog.com 7.700.000 45.000 171 Overname
2 StudiVZ 85.000.000 1.000.000 85 Overname
3 LinkedIn 193.000.000 9.000.000 21 Funding
4 Playahead 11.000.000 530.000 21 Overname
5 ShoutCentral.com 10.678 1.000 11 Overname
6 eCrush ? 2.400.000 0 Overname

Technorati tags: ,