Een marketeer in China

medium_ongekr_koningin_chin_a120.jpgTijdens mijn dienstverband bij PPMC was Remco Hofman een goede collega van mij. We hadden zakelijk een vergelijkbare achtergrond (veel marketingwerk voor banken en verzekeringsmaatschappijen gedaan), hielden van allebei van een pragmatische aanpak en hadden daarnaast ook prive veel dezelfde interesses (hardlopen/wielrennen, voetbal en reizen, voornamelijk Azie).
Twee jaar geleden had hij het wel gehad hier en ging het avontuur tegemoet. Dag baan, dag huis, ik word leraar Engels in China. Briljante actie, eerlijk gezegd. Van tijd tot tijd deelde hij zijn belevenissen via de mail, wat altijd zeer vermakelijke stukjes proza waren. Nu is het zelfs zo ver dat zijn werk in boekvorm is uitgegeven: “De ongekroonde koningin van China” (Uitgeverij Pepijn, isbn 9080757489), met als ondertitel: Belevenissen van een Nederlandse leraar in China.

Uit enkele recencies;
In 2004 gaf Remco Hofman (Waskemeer,1963) zijn baan als marketeer op en sloeg een heel andere, onbekende weg in als leraar Engels op het Chinese platteland. In De ongekroonde koningin van China beschrijft hij zijn belevenissen in 23 korte verhalen. Hij woont, werkt, fietst en leeft tussen de Chinezen.

In zijn eigen nuchtere Friese stijl geeft hij op droge, komische wijze een inkijkje in de wereld van Chinese studenten, onderwijs, vrouwen, uitgaan en relaties. Hofman laat in dit boek zien hoe je een eigenzinnige Hollander kunt blijven en je tegelijkertijd kunt laten meevoeren op de stroom van Chinese gastvrijheid en gewoonten. Hij is een fervent fietser en wandelaar en dit brengt hem op plaatsen en in situaties waar(in) toeristen maar zelden (terecht) komen.

Een aanrader voor iedereen die meer wil weten over het andere China. Het China ver weg van Beijing en Shanghai.

De mix van schrijfstijl en gebeurtenissen maakt dat je het boek met een lach doorleest. Aanrader!

De perfecte website?

Rackspace UK, een Britse hosting provider, heeft een formule opgesteld waarmee websites beoordeeld kunnen worden hoe dicht zij ‘de perfecte website’ benaderen. Kernwoorden: snel en simpel. De formule is als volgt;
Pwebsite = { ((14.14* EaseNav) + (13.56*Speed) + (13.11*CleanDes) + (10.89*Func) + (10.89*Up)) – ((12.63*Pops) + (10.32*Ads) +(5.21*MultiM)) } / 6.26.

Simpel toch? De verklaring van de variabelen:
Pwebsite = Score van de website
EaseNav = Navigatiegemak
Speed = Snelheid waarmee pagina’s worden geladen
CleanDes = Eenvoud van design
Func = Wordt aangekondigde functionaliteit ook werkelijk waar gemaakt?
Up = Site is altijd ‘live’
En:
Pops = Wel/geen pop-ups
Ads = Wel/geen advertenties
MultiM = Wel/geen Flash en andere multimedia

Bij websites waar ‘veiligheid’ een item is (online retailers, banken etc.), wordt dit ook in de formule meegewogen met een waarde van 9.77. Het totaal moet dan door 7.24 worden gedeeld (i.p.v. 6.26) om de maximumscore van 100 te kunnen bereiken.

Je kunt zelf via een online calculator een berekening maken hoe jouw (of willkeurig elke) website scoort volgens deze formule. Enige objectiviteit en zelfkritiek komt daar wel bij van pas, aangezien je zelf de waardes toekent op de eerder benoemde onderdelen van de formule.

Het Facebook businessmodel

medium_facebook.2.jpgOp Startup Review is een interessante casestudy te vinden over de achtergronden van het succes van Facebook (nr.2 community achter MySpace). Rode draad in het verhaal: de combinatie van online diensten die aansluiten op offline behoeftes.

Het succes van CyWorld

medium_cy_logo.jpgOp Communities Dominates Brands geeft Benjamin Joffe, auteur van ‘Inside Cyworld’, zijn visie op het succes van Cyworld, de Zuid-Koreaanse online community, tegenhanger van MySpace, Facebook en Hyves. En dat het een succes is, blijkt niet alleen uit het aantal gebruikers (18 miljoen op 48 miljoen inwoners), maar vooral uit de opbrengsten van 76 miljoen euro in 2005 (want daar gaat het uiteindelijk toch om).

Het succes begint bij de visie van de oprichter, die in 1999 afstudeert op het onderwerp ’trust based information sharing’. Voeg daarbij externe factoren die flink meewerken: de opmars van digitale fotografie plus de hoge penetratie van breedband. Maar daarmee ben je er natuurlijk nog lang niet, er moet wel iets onderscheidend zijn. In het artikel wordt de switch van massa- naar microcommunicatie genoemd, als een goed voorbeeld van Cyworld om naadloos aan te sluiten bij wat de buitenwereld zoekt. De mogeljkheid om de eigen homepages (minihompy) volledig zelf in te richten (inclusief muziek naar keuze) waarin men verder gaat dan welke concurrent dan ook, vormt een belangrijk onderscheid. Ook is er goed gekeken naar gemaakte fouten door concurrenten. Andere onderscheidende factor: registreren kan alleen onder de eigen naam in combinatie met een identiteitsnummer, wat fraude tegengaat en digitale eerlijkheid bevordert, iets anders dan het MySpace probleem met privacy.

In de lezenswaardige posting worden nog twee interessante bronnen aangehaald;
Het Inside Cyworld blog (diverse actuele berichten over CyWorld) en een groot gedeelte van het uitgevoerde onderzoek (pdf, 2,16 Mb).

Second Life door de 1 miljoen heen

medium_LOGO_SECONDLIFE.jpgSecond Life heeft een mijlpaal gepasseerd: er zijn nu meer dan 1 miljoen gebruikers. De groei wordt mede gestimuleerd door aandacht in de traditionele media. Zo besteedde in Nederland NRC Next recent aandacht aan het onderzoek onder Second Life gebruikers. Maar vooral sinds de publicatie in Wired waarin Second Life “the coolest place on the web” werd genoemd, maakte de teller overuren en is het aantal gebruikers bijna verdubbeld in slechts een paar weken. Voeg daarbij de recente (offline) publicatie “Second Life: the official guide” en de stelling dat online (communities) succes mede gevoed moet worden door offline ondersteuning wordt weer eens bewezen.

Post op Marketingfacts.nl