Via Lorcan Demsey’s Weblog vond ik een interessante presentatie (pdf, 5,1mb) van Luke Wroblewski, Principal Designer, Yahoo! Inc. In zijn verhaal bestaat hij aandacht aan de diverse soorten communities, de ‘ups & downs’, best practices en geeft hij een mooie grafische weergave van de Flickr-ecologie.
Over Yahoo, Flickr en communities
Bradley Horowitz van Yahoo!s Technology Development Group is ook gaan bloggen. Hij begint met een goed verhaal over het ontstaan van communities en gebruikt voorbeelden van de recente Yahoo overnames en Yahoo Groups.
In zijn eigen woorden:
“As Yahoo! has been gobbling up many social media sites over the past year (Flickr, upcoming, del.icio.us) I often get asked about how (or whether) we believe these communities will scale.”
Hij beschrijft verder de pyramide-opbouw (creators, synthesizers en consumers /lurkers) en houdt een lofzang op het gebruiksgemak van Flickr.
Wordt dit de Nederlandse Digg: watvindenwijover.nl?
In een recente discussie op Marketingfacts over het Digg effect werd er al gesuggereerd dat er een Nederlandse variant van deze social bookmarking zou moeten komen. In het commentaar werd toen al verwezen naar www.watvindenwijover.nl, waarvan ik één van de initiatiefnemers (René Jansen) goed ken. De site is sinds kort live (26 januari, in beta). Het doel:
Wat Vinden Wij Over is een gratis dienst voor jezelf om heel makkelijk interessante of opvallende webpagina’s te bewaren. Op deze manier heb je altijd, overal je favoriete sites bij de hand.
Het nieuwe is dat je deze sites van je eigen aantekeningen kunt voorzien. Stel je bent een vakantie aan het voorbereiden, dan kun je sites over bezienswaardigheden bewaren en erbij schrijven wat je er allemaal wilt of kunt doen.
Je kunt trefwoorden (“tags”) gebruiken om de sites te ordenen en makkelijk terug te vinden. Geef bijvoorbeeld al je sites voor de vakantie naar Corsica als trefwoord “vakantie” en “corsica”.
Je kunt je favoriete sites en trefwoorden vervolgens gaan delen met anderen. En het leuke is, als iedereen dat doet, ontstaat een geheel nieuwe surfervaring, die wel “social browsing” of “sociaal zoeken” wordt genoemd. Wat Vinden Wij Over zal je op basis van de trefwoorden die jij veel gebruikt advies geven over sites. Sites die jij waarschijnlijk ook interessant vindt. Of je gaat zelf op zoek naar sites die anderen interessant vonden. En je kan makkelijk met mensen in contact komen die veel over zo’n onderwerp weten. Want er zijn vast mensen die tips over een vakantie naar Corsica hebben!
Ik ga ermee aan de slag (overigens naast del.icio.us) en wens de initiatiefnemers veel succes hiermee!
Bouwstenen van een community
Ook Marketingfan.com publiceert een lezenswaardig artikel over Building Online Communities, wat zijn de bouwstenen van succesvolle online communities. Blijkbaar is het nodig de stelling dat community-leden overwegend ‘nerds’ zijn, of ‘people who can’t make it in the real world’ regelmatig tegen te spreken.
Er wordt verder aandacht besteed aan:
Controle
Het ‘Waarom’ van de deelnemers.
“Contrary to what many believe, introverts and nerds don’t often get involved in an online community successfully; even in a forum like this, many lack the social skills or the desire to participate. Most people in online communities are seeking out other people.”
Succesfactoren
“The best online communities are attached to other services”
“It must fulfill its stated purpose”
“It must be a welcoming and nurturing environment”
Ontwikkeling
The best online communities are developed over time; therefore, time is the most critical component of your fledgling community.
Onderhoud
Ultimately, great online communities sometimes spill over into real life. Group members meet one another and have social gatherings.
Eigendom
In the end, the best online community no longer belongs to the person who started it, but rather belongs to the members of it.
Vooral de laatste conclusie is een doordenkertje en lijkt haast niet van toepassing te kunnen zijn op de commerciële ‘smoelenboeken’ zoals MySpace.com, maar eerder op de communities die zich vormen rondom hobbyisten met een gezamenlijke interesse.
Pew Internet onderzoek: The Strength of Internet Ties
Pew Internet & American Life heeft een onderzoek, (http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_Internet_ties.pdf), gepubliceerd: The Strength of Internet Ties: The internet and email aid users in maintaining their social networks and provide pathways to help when people face big decisions.
Samenvatting:
The internet helps maintain people’s social networks, and connects them to members of their social network when they need help. 60 million Americans have turned to the internet for help with major life decisions.
Een overzicht van de belangrijkste bevindingen, aantal open deuren (bijv. #4), aantal nadenkertjes (bijv. #6&7):
- The internet helps build social capital.
- The internet plays socially beneficial roles in a world moving towards “networked individualism.”
- Email allows people to get help from their social networks and the web lets them gather information
and find support and information as they face important decisions. - The internet supports social networks.
- Email is more capable than in-person or phone communication of facilitating regular contact with large networks.
- Email is a tool of “glocalization.” It connects distant friends and relatives, yet it also connects those
who live nearby. - Email does not seduce people away from in-person and phone contact.
- People use the internet to put their social networks into motion when they need help with important
issues in their lives. - The internet’s role is important in explaining the greater likelihood of online users getting help as
compared to non-users.
Americans’ use of a range of information technologies smooths their paths to getting help.
Those with many significant ties and access to people with a variety of different occupations are more likely to get help from their networks. - Internet users have somewhat larger social networks than non-users. The median size of an American’s network of core and significant ties is 35. For internet users, the median network size is
37; for non-users it is 30. - About 60 million Americans say the internet has played an important or crucial role in helping them
deal with at least one major life decision in the past two years.The number of Americans relying on the internet for major life decisions has increased by one-third since 2002.
At major moments, some people say the internet helps them connect with other people and experts who help them make choices. Others say that the web helps them get information and compare options as they face decisions.